Od septembra pravidelné kurzy na africké a brazílske perkusie s Igorom Holkom.
čítať ďalej
Chcete dostávať aktuality? Zadajte sem Váš email a ako prvý budete informovaný o koncertoch a novinkách v kapelách. |
Absolvent Štátneho Konzervatória v Žiline a Ľudového konzervatória v Bratislave – jazzové bicie. Už na škole hral perkusie v Big bande Žilinského konzervatória, neskôr ako bubeník a perkusionista v rôznych jazzových a iných formáciách, tiež ako štúdiový hráč.
V roku 2005 absolvoval špeciálny workshop hry na djembe a sabar u majstrov hry na africké perkusie v Senegale. V roku 2007 v Uruguaji študoval afro-uruguajský karnevalový rytmus Candombe, po prvýkrát navštívil Brazíliu a v Porto Alegre sa učil sambu. Afriku znovu navštívil v roku 2008, kde sa učil u majstrov hry na africké nástroje. V rokoch 2009 a 2010 absolvoval v Berlíne workshopy „Batucada Masters“ a „Samba Reggae Professionals“ pod vedením Nilo Sérgio (diretor de bateria Portela, Rio de Janeiro) a Patinho Axe (ILĘ AIYĘ – Salvador da Bahia). V roku 2011 participoval na projekte "Tambores do Mundo" (bubny sveta) v bubeníckom srdci Brazílie v Salvadore da Bahia, kde účinkoval v rámci karnevalu a tento študijný pobyt zakončil v Rio de Janeiro.
Igor Holka je zakladateľ a vedúca osobnosť skupiny Afro Campana – vôbec prvého interpreta západoafrických rytmov na Slovensku. Tiež je zakladateľ a líder najväčšieho a jedinečného slovenského bubeníckeho orchestra Campana Batucada.
V jeho repertoári sú okrem súpravy bicích nástrojov, kubánske perkusie – kongá, bongá, množstvo druhov afrických bubnov a perkusií z celého sveta. Svoje skúsenosti a vedomosti na nich odovzdáva aj ako učiteľ bicích nástrojov a perkusií v nitrianskej Tralaškole, je tiež autorom osnov akreditovaných MŠ SR pre výučbu súborov etno perkusií na slovenských základných umeleckých školách. Ako lektor pôsobil na množstve workshopov aj v zahraničí, v Nitre vedie bubenícky súbor a pravidelné kurzy brazílskej samby a západoafrických rytmov. V súčasnosti tiež spolupracuje s DAB, ako perkusionista v interaktívnej inscenácii „ Skok z výšky“ . One women show významnej slovenskej herečky Evy Pavlíkovej.
Tak, ako je to vo väčšine hudobných štýlov, stavia i africká tradičná hudba svoje rytmy na basových základoch.
Dundun, najhlbšie naladený basový bubon, patrí do hlavného repertoára Juraja Drobku, ktorý jeho rytmy rozkladá na sadu bicích nástrojov.
Juraj je členom Afro Campany od jej samotného vzniku. Hudbe sa venuje od útleho detstva a neustále sa zdokonaľuje v jej rôznych oblastiach. S úsmevom fotomodela a výnimočným talentom spoľahlivo drží „spodky“ basovej linky všetkých skladieb. Okrem dundunov (bicie nástroje), hrá na rôzne perkusie, balafón a spieva.
Stredne naladeným basovým bubnom je takzvaný Sangban. Jeho part je úzko spätý s rytmom dundunov.
Dokonalú koordináciu a akýsi šiesty zmysel si počas rokov spoločného hrania vypestovali i Juraj s Katkou, ktorá je taktiež stálou členkou kapely.
Katarína Szalayová sa okrem afrických rytmov intenzívne venuje i hre na kongá a bongá. V Afro Campane hrá okrem basových bubnov (sangban, kenkeni), aj na djembe (doprovodné, sólové), rôzne perkusie, tancuje a spieva. Svojou charizmou a dobrou náladou je veľkým prínosom už od jej vzniku. Spolu s ostatnými členmi kapely sa každoročne zúčastňuje na rôznych hudobných a tanečných workshopoch, vedených zahraničnými lektormi.
Najvyššie naladeným basovým bubnom je kenkeni a so svojím výrazným a jasne prenikavým tónom dopĺňa trojicu basových bubnov.
V Afro Campane na kenkeni hrá jej najčerstvejší člen Peter Kováč. Okrem kenkeni, sangbanu a perkusií patria do sféry jeho hudobných záujmov i bicie nástroje. Štúdiu hry na ne sa venuje aktívne. Ako bubeník na súpravu hrá aj v projekte Afro Campana & Friends a bluesovej kapela Freeman band.
Neodmysliteľným nástrojom v zostave každej kapely, hrajúcej tradičné africké rytmy, je doprovodné djembe. Každá skladba je tvorená niekoľkými základnými doprovodmi, ktoré v kombinácii s basovými bubnami utvárajú špecifický melodický rytmus afrických piesní.
Bibiána Timková sa hre na doprovodné djembe začala venovať na kurzoch, ktoré sa pod vedením Igora Holku dodnes pravidelne uskutočňujú na súkromnej umeleckej škole Tralaškola v Nitre. Svoje hráčske zručnosti každoročne rozvíja na medzinárodných workshopoch. Okrem djembe a rôznych perkusií, sa venuje aj africkému tancu.
Argentínčan Ernesto Naishtat je, ako sa sám nazýva, „adoptovaným synom“ Afro Campany. Vynikajúci hudobník a človek s veľkým srdcom, študoval hru na perkusie po celom svete, niekoľko krát v Afrike. V skutočnosti nás však, okrem techniky hry, spevu, či rôznych rytmov, naučil aj to, ako máme k africkej hudbe pristupovať. Vďaka nemu, ako i vďaka viacerým africkým lektorom, ktorých Ernesto „pritiahol“ až na Slovensko, ju vieme našim poslucháčom odovzdať v plnom nasadení.
Veľmi významnú funkciu má v africkej hudbe hráč na sólové djembe. To totiž určuje, kedy sa skladba začne, zrýchli, či skončí. Podľa neho sa riadi celá kapela.
Čerešničkou na torte sú samotné sóla, teda voľné improvizácie, ktoré sa nesú doslova nad celou skladbou. Každé je iné, no spája ich jedno: rodia sa v srdci. Aby však niečo vyniklo, musí to mať silný základ. Preto sú vzájomná koordinácia a hudobný cit v kapele veľmi dôležité.